Monday, November 23, 2009

Yg hidup pasti akan mati....

Sudah seminggu lebih budak2 ni membela ikan..actually ikan ni ditangkap masa carnival kat sekolah akak ipar..ade lah buat permainan tangkap ikan dgn tgn..kena byr rm2 boleh tangkap 3 ekor ikan guppy..ala ikan kecik2 aje..mcm ikan bilis...ibu die org ni gigih gak tangkap pakai tgn..demi anak2nye...kui2x..akhirnye dpt..kemi dgn hana excited nk bela...

Tp dh tau dah akhirnye aku jugak yg kena jaga..kena tukar air hari2..tk pasal2 menambah kerja aku....then dgn tanpa preparation lengkap..ikan tu letak dlm bekas tupperware saje..air just air paip aje..which aku rase tk lama lagi arwah lah tu..budak2 ni dah kesian dh..dh suruh aku beli air mineral lah and bla..bla..bla..aku asyik ngelak aje...sbb dh tau dh nnt aku jugak kena bersih2kan semua tu..huhuhuhu..ibu bnyk kerja lain lah..


Then dari sehari ke sehari sekot ikan tu kojol..tinggal lagi 2 ekor...wuuiihh liat betul nyawa ikan ni..hehehe..

Lepas tu 4-5 hari kemudian mati sekor..tinggal sekor aje lagi..so aku masih rajin menjalan kan rutin harian ku menukar air ikan tu...makanan just bg daun sawi + secubit roti..

Tgk2 semlm tgh hari kemi terjerit2 cakap ikan die dah ade anak..aku pun ingt die buat kelakar..aku iyea2 kan aje...sekali tgk yealah ikan tu beranak..and anak die ade 10 ekor...iiisshh ingt tinggal sekor tu tk lama lagi aje hidup..ni dh beranak pinak lah pulak..

Aku yg berjiwa mmg sayang kan binatang ni pun cakap ler kat Mr.HB kena beli aquarium ni yg ade oksigen and makanan ikan cz baby ikan tu nk mkn ape...bdk2 dh suruh pergi mase tu gak..takut anak ikan tu mati..hana dh buat cerita sedih lak pulak..die cakap die kesian kat ikan tu..ayah dh xde..ade ibu aje..nnt die mati..uhuk2x..sedihnye..tp jgn harap aku nk ikut..tggu ibu tido dulu..penat ni jumpa contractor..hehehe

ptg tu lps tido..aku bgn lah ..jenguk ikan..dh jadi rutin lak aku menjenguk ikan2 tu..sekali tgk dr 10 ekor tinggal 5 ekor..mak die dh makan lah kot..bgtau kemi..kelam kabut die pi tgk..dh tk pasal2 marah aku sbb aku lembab nk pi kedai ikan..hehehe..
Ptg tu keluar lah pi cari ikan...sampi kedai ikan beli brg2 semua and makanan ikan..abih ler duit ayahnye rm30 beli bende alah tu...

Lps tu kemi berkenan lak ikan emas..cz besar skit kan...ayahnye cakap bela dulu yg ade kat rumah..kalau dh mati baru boleh beli lain...

DH sampi umah tabur lah makanan die..aku dh pesan bg sekit aje..bg bnyk2 nnt mati..kemi cakap lagi bagus cpt mati boleh beli ikan besar...uhuks..uhuks..sungguh xde rase belas kesian...

Mlm tu anak2 ikan tu semua nye mati..huhuhu..pening kot..sbb aku letak bubble oksigen tu kat dlm sgt..so air berpusar ..so pening lah anak ikan ..teori aku lah..or maybe sudah ajal anak2 ikan tu..mlmnye hana dgn aku cakap kita tutup lampu for mlm ni cz ikan ni nk tidur..kalau terang die tk boleh tido..Mr.Hb dh bengkek aje..die cakap mane kita org tau..aku cakap yealah nature die hidup kat sungai..mlm2 kan sungai gelap..heheh..Mr.HB cakap nnt pg2 esok payah die nk gi mandi cz lampu tutup..aku cakap bukan nye gelap sgt..Mr.HB cakap sanggup tu kerna ikan ketepikan die..heheheh

Esoknye pepagi bgn tido..aku gi jenguk ikan lagi..sekali tgk ibu ikan tu dh arwah...uhuks..kesian ibu ikan tu..dpt duduk umah baru semlm aje..sah2 budak2 akan request ikan emas tu...

Berakhir lah hayat ikan tu..sempat bersama dgn family kita org selama 8 hari aje...Mr.HB cakap the power of ibu mengadung cz ibu ikan paling lama bertahan hidup..setelah puas didera oleh budak2 ni...hehehe..

2 comments:

zal said...

hehe...
mnarik nmpk...

Anonymous said...

I always motivated by you, your views and way of thinking, again, thanks for this nice post.

- Norman