Friday, October 2, 2009

Andai ku tahu....


Andai ku tahu…. Kapan tiba ajalku…
Ku akan memohon tuhan tolong panjangkan umurku…
Andai ku tahu…
Kapan tiba masaku…
Ku akan memohon tuhan jangan kau ambil nyawaku…
Aku takut akan semua dosa dosaku…
Aku takut dosa yg terus membayangiku…

Andai ku tahu…
Malaikatmu kan menjemputku…
Izinkan aku mengucap kata taubat padamu…
Aku takut akan semua dosa dosaku…
Aku takut dosa yg terus membayangiku…
Ampuni aku dari segala dosa dosaku…
Ampuni aku menangis ku bertaubat padamu…
Aku manusia yang takut neraka…
Namun aku juga tak pantas disurga…

Andai ku tahu….
Kapan tiba ajalku…
Izinkan aku mengucap kata taubat padamu…
Aku takut akan semua dosa dosaku…
Aku takut dosa yg terus membayangiku…
Ampuni aku dari segala dosa dosaku…
Ampuni aku menangis ku bertaubat padamu…


Alkisah nye conversation ni happened b4 raye....suddenly my anak bujang tetiba borak pasal meninngal..tk tau apsl maybe die mimpi nightmare or tgk cerita kat TV..almaklum ler parents die suke tgk cite hantu/seram...hihihihi..tk bagus tu....



Hero: Ibu kemi tk nak meninggal?
Ibu: eerrr....Why?
Hero: Kemi tk nak masuk api neraka..ibu doalah kalau kemi meninggal kemi tk nk sorang2..kemi nk dgn ibu...kemi takut...
Ayah: (dgn berbisik)...apsl mamat ni..cerita bab mati lak ni..
Ibu: Kalau takut masuk api neraka kena lah buat baik..kena dgr ckp ibu n ayah...( jenuh wey pikir nk jawab kemuskilan die..kena berhemah tu)...
Hero:Kemi tak baik..kemi tk dgr ckp ibu dgn ayah..kemi mmg kena masuk api neraka....
Ibu: So jadilah budak baik....( mase ni mcm dh tk best dh nk borak pasal bende ni...takut wey..)
Hero: Kemi tk blh jadi baik...nnt mesti kemi tk dgr gak cakap ibu...
Ibu: ( Ape nk buat ni yea...nk reda kan gundah gulana die ni..kalau tk smpi bila tk settle prob die)...then i said...oklah kita doa sama2, kemi jadi budak baik then nnt masuk syurga..ok tak?....
Hero: Baru lah die blh tersenyum....
Ibu: wuuiihh lega rasenye....but mase to both of us dah cuak giler...

Rasenye kena guna ayat2 +ve utk twist back kata2 -ve yg selalu kita guna....mmg dh terbiase pada kita guna ayat2 -ve utk takut2 kan anak2 such asa "masuk api neraka if buat jahat, tk dgr kate and bla..bla"..we did that also....but seldom we said masuk syurga bila anak2 buat bende yg baik....

But to be a good parents we learn from our mistakes and experiances....but better late than nothing and atleast we do something rather than doing nothing...hehehehe

Setakat ni aje tazkirah di pagi jumaat....kadang2 kita belajar dari anak2..sape sangka dgn umurnye 5 tahun my hero dh pandai berborak pasal kematian..scary kan....but semua tu lumrah hidup..setiap yg hidup pasti mati..ianye menyedar dan menginsafkan kita..but as a human being keinsafan tu hanya sementara...huhuhuhuhu....lagho dgn duniawi sgt ni....uwwaaa...

3 comments:

contactlens said...

a good parents always IMPROVE to be better..bcoz there are no perfect parents.. :)

ANAKIRANA said...

tu la...takut pulak tiba2 cakap pasal tu...

zal said...

em yke...
keemi ckp cmtu ek........